فرم تحلیل وبررسی سئوالات امتحانات
فرم تحلیل وبررسی سئوالات امتحانات
گروه آموزش زمین شناسی شهرستان /منطقه ................
|
رديف |
ملاك هاي عمومي طراحي سؤال |
امتياز (1 – 0) |
|
1 |
رعايت زيبايي سؤال (خوانا بودن، رعايت فاصله مناسب بين سؤالات ، رسم الخط صحيح و ...) |
|
|
2 |
كامل بودن سربرگ (دستورالعمل لازم براي پاسخگويي، مشخص بودن تعداد صفحات و سؤالات و زمان آزمون) |
|
|
3 |
مناسب بودن زمان پاسخگويي به سؤالات |
|
|
4 |
مناسب بودن تعداد سؤالات آزمون (باتوجه به زمان تعيين شده) |
|
|
5 |
صحيح بودن نگارش سؤالات (عدم وجود غلط املايي در متن سؤال، عدم استفاده از واژههاي مبهم و ...) |
|
|
6 |
رعايت نكات دستوري در طراحي سؤالات (صحيح بودن نگارش و نشانه گذاري و ...) |
|
|
7 |
مشخص كردن موارد منفي با كشيدن خط زير آن و يا تايپ پررنگ |
|
|
8 |
سليس و روان نوشته شدن سؤالات (به گونهاي كه همه دانش آموزان برداشت يكساني از سؤال داشته باشند) |
|
|
9 |
در نظر گرفتن فضاي مناسب براي پاسخ سؤالات |
|
|
10 |
عدم استفاده از سؤالات انتخاب كردني |
|
|
رديف |
ملاك هاي تخصصي طراحي سؤال |
امتياز (2 – 0) |
|
1 |
مناسب بودن سؤال از نظر علمي |
|
|
2 |
استفاده از انواع سؤالات باز پاسخ و بسته پاسخ در طراحي سؤالات به تناسب محتوا |
|
|
3 |
اندازه گيري شدن يك هدف توسط هر سؤال |
|
|
4 |
توجه به سطوح مختلف حيطه شناختي اعم از دانش و فرادانش در طراحي سؤالات |
|
|
5 |
مرتبط بودن هر يك از سؤال ها (اعم از باز پاسخ يا بسته پاسخ ) با هدف يا هدفهاي مهم يادگيري |
|
|
6 |
عدم راهنمايي متن سؤال به پاسخ همان سؤال يا سؤالات ديگر |
|
|
7 |
ترتيب قرار گرفتن سؤالات از آسان به دشوار |
|
|
8 |
طراحي بخش عمده سؤالات در حد دانش آموزان متوسط |
|
|
9 |
رعايت بارم و بودجهبندي كتاب در طراحي سؤالات (در نظر گرفته شدن محتواي مهم همه فصلها) |
|
|
10 |
تناسب بارم هر سؤال با ميزان (سطح) دشواري و حجم پاسخ |
|
|
11 |
طراحي سؤالات براساس جدول هدف محتوي (جدول مشخصات آزمون) |
|
|
12 |
مرتبط بودن شكلها (تصاوير) داده شده با اهداف آموزشی و متن سؤالات |
|
|
توجه : حداکثر مجموع امتیازات = 34 امتیازمی باشد. جمع |
| |
این وبلاگ متعلق به گروه زمین شناسی مستقر در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران