تحلیل وبررسی سئوالات زمین شناسی امتحانات نهایی خرداد 1392
جدول ملاک های بررسی سوالات امتحانات نهایی زمین شناسی خرداد ماه 1392
|
ردیف |
ملاک های عمومی طراحی سوال (دارای ضریب 1) |
امتیاز 1- 0 |
|
1 |
رعایت زیبایی سوال (خوانا بودن، رعایت فاصله مناسب بین سوالات، رسم الخط و...) |
|
|
2 |
کامل بودن سر برگ (دستورالعمل لازم برای پاسخگویی، مشخص بودن تعداد صفحات و سوالات و زمان آزمون) |
|
|
3 |
مناسب بودن زمان پاسخگویی به سوالات |
|
|
4 |
مناسب بودن تعداد سوالات آزمون (با توجه به زمان تعیین شده) |
|
|
5 |
صحیح بودن نگارش سوالات (عدم وجود غلط املایی در متن سوال، عدم استفاده از واژه های مبهم و ...) |
|
|
6 |
رعایت نکات دستوری در طراحی سوالات (صحیح بودن نگارش و نشانه گذاری و ...) |
|
|
7 |
مشخص کردن موارد منفی با کشیدن خط زیر و یا تایپ پررنگ |
|
|
8 |
سلیس و روان نوشته شدن سوالات (به گونه ای که همه دانش آموزان برداشت یکسانی از سوال داشته باشند) |
|
|
9 |
عدم استفاده از سوالات انتخاب کردنی |
|
|
ردیف |
ملاک های تخصصی وفنی طراحی سوال (دارای ضریب 2) |
امتیاز 2- 0 |
|
1 |
مناسب بودن سوال از نظر علمی |
|
|
2 |
استفاده از انواع سوالات باز پاسخ و بسته پاسخ در طراحی سوالات به تناسب محتوا |
|
|
3 |
اندازه گیری شدن یک هدف توسط هر سوال |
|
|
4 |
توجه به سطوح مختلف حیطه شناختی اعم از دانش و فرا دانش در طراحی سوالات |
|
|
5 |
مرتبط بودن هر یک از سوال ها (اعم از باز پاسخ یا بسته پاسخ) با هدف یا هدف های مهم یادگیری |
|
|
6 |
عدم راهنمایی متن سوال به پاسخ همان سوال یا سوالات دیگر |
|
|
7 |
ترتیب قرار گرفتن سوالات از آسان به دشوار |
|
|
8 |
طراحی بخش عمده سوالات در حد دانش آموزی متوسط |
|
|
9 |
رعایت بارم و بودجه بندی کتاب در طراحی سوالات (در نظر گرفته شدن محتوای مهم همه فصل ها) |
|
|
10 |
تناسب بارم هر سوال با میزان (سطح) دشواری و حجم پاسخ |
|
|
11 |
طراحی سوالات بر اساس جدول هدف محتوی (جدول مشخصات آزمون) |
|
|
12 |
میزان روایی سئوالات (سئوالات فقط در راستای اهداف آموزشی کتاب درسی زمین شناسی باشند) |
|
|
13 |
میزان پایایی سئوالات (در صورت تکرار آزمون برای همان دانش آموزان ، تقریبا همان نتایج قبلی بدست آیند) |
|
|
ردیف |
ملاک های ویژه طراحی سوال (دارای ضریب 3) |
امتیاز 3-0 |
|
1 |
مرتیط بودن شکل ها (تصاویر) داده شده با اهداف/ متن سوالات |
|
|
2 |
تناسب سوالات داده شده با عناوین بخش ها و محتوای کتاب درسی |
|
|
|
جمع امتیازات : |
|
بررسی سطوح حیطه ی شناختی در سئوالات زمین شناسی خردادماه 92 :
(لطفا با علامت ضربدر سطح حیطه شناختی هر سئوال را مشخص نمایید)
|
سطح حیطه شناختی شماره سئوال |
دانش |
درک وفهم |
کاربرد |
تجزیه وتحلیل |
ترکیب |
ارزشیابی |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
و ..... |
|
|
|
|
|
|
نظرات تکمیلی سر گروه های محترم زمین شناسی استانها در مورد کیفیت طراحی سئوالات نهایی زمین شناسی (خرداد ماه 1392) :
(لطفا نظرات تکمیلی خود را در مورد کیفیت طراحی هر سئوال بطور جداگانه مرقوم فرمایید: )
این وبلاگ متعلق به گروه زمین شناسی مستقر در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران