گزارش اجمالی عملکرد گروه زمین شناسی در نیمسال اول سال تحصیلی 86 -85

باسمه تعالی

گزارش اجمالی عملکرد گروه زمین شناسی

در نیمسال اول سال تحصیلی 86 – 85

1 – تدوین برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی گروه زمین شناسی برا ی سال تحصیلی 86 - 85

2 -  شرکت فعال در گردهمایی دو روزه گروه های آموزشی استان مازندران ( آبان 85 ) در مرکز تربیت معلم دکتر شریعتی ساری

3 – ایجاد وبلاگ و ایمیل گروه تخصصی زمین شناسی

آدرس وبلاگ :

http://geomazand.blogfa.com

آدرس ایمیل : 

maz_geogroup@yahoo.com

4 – شیوه نامه طراحی سوالات زمین شناسی و ارسال آن به وزارتخانه

5 – بررسی سرفصلهای پیشنهادی دفتر تالیف جهت تغییر کتب درسی زمین شناسی                 ( پرسشنامه اعتبار بخشی راهنمای درسی زمین شناسی)

6 – هماهنگی برای برگزاری جشنواره الگو های برتر تدریس زمین شناسی بصورت شهرستانی و استانی

7 – طراحی سوالات زمین شناسی برای مسابقات علمی در سطح استان مازندران

8 – ارسال مقاله به اولین گردهمایی زمین شناسی در اسفند 85 (زاهدان)

9 – بررسی نتایج امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه در سال تحصیلی 85 – 84

10 – فعال سازی گروه های آموزشی شهرستانها و مناطق ( تهیه CD  های آموزشی و عکس ، نمونه کانی و سنگ ، دست ساخته های زمین شناسی و ... )

11 – فراخوان مقالات توسط دبیران زمین شناسی استان و ارسال پنج  مقاله برتر به دبیرخانه راهبردی زمین شناسی مستقر در شهر کرد

12 – مکاتبات با دبیرخانه و شهرستان و مناطق

13 – بازدید از مدارس شهرستان چالوس  ، منطقه دودانگه و منطقه میاندرود و ارائه گزارش بازدید به واحد تکنولوژی و گروه های آموزش متوسطه

14 – بازبینی 5 تا 10% اوراق امتحانی درس زمین شناسی در نیمسال اول 86 – 85

15 – بررسی عملکرد گروه های درسی زمین شناسی مستقر در شهرستانها و مناطق استان مازندران براساس ضوابط ومعیارهای مصوب گرد همایی تمام گروه های آموزشی در آبان 85 در مرکز تربیت معلم دکتر شریعتی

 

                                                                           گروه زمین شناسی

                                                   مستقر در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران

موضوعات تعیین شده در جشنواره الگوی برتر تدریس

موضوعات تعیین شده جهت اجرا در جشنواره روشهای تدریس در دروس زمین شناسی - عربی ۲ ( رشته

 های تجربی و ریاضی ) و ادبیات فارسی ۲ به شرح زیر اعلام می گردد .

۱ - زمین شناسی  : آبهای زیرزمینی تا رسوبگذاری صفحه ۱۳۲ تا ۱۳۸

۲ - ادبیات فارسی ۲  : دل می رود به دستم صفحه ۹۸

۳ - عربی ۲ ( رشته های تجربی و ریاضی ) : کارگاه ترجمه ( درس هفت و هشت صفحه ۸۹ تا ۱۰۳

طرح درس روزانه کتاب علوم زمین دوره پیش دانشگاهی

باسمه تعالی

طرح درس روزانه کتاب علوم زمین دوره پیش دانشگاهی

عنوان درس : میدان مغناطیسی و وارونگی مغناطیسی

 هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با میدان مغناطیسی کره زمین

اهداف جزئی

 1 -  آشنایی با چگونگی پیدایش میدان مغناطیسی زمین

2 – آشنایی با پدیده دیناموی خود القا

3 – آشنایی با وارونگی مغناظیسی

4 – آشنایی با علت تشکیل وارونگی مغناطیسی

5 – آشنایی  با نحوه کار دانشمندان در تشخیص وارونگی مغناطیسی در سنگها

اهداف رفتاری

از دانش آموزان انتظار میرود پس از تدریس و یادگیری :

 1 – پدیده دینامی خود القا را توضیح دهد.

2 – علت تشکيل ميدان مغناطيسی در زمين را به زبان ساده شرح دهند .

3 – پديده وارونگی مغناطيسی را در دو سطر توضيح دهند .

4 – رسوبات واقع در خشکی و دريا را از نظر خاصيت مغناطيسی مقايسه کنند .

5 – تصاوير مربوط به ميدان مغناطيسی و وارونگی مغناطيسی را تفسير کنند .

6 -  علت تشکيل وارونگی مغناطيسی را در يک سطر توضيح دهند .

7 – تاريخچه کشف وارونگی مغناطيسی را توضيح دهند .

8 -  در حالت وارونگی نحوه استفاده از قطب نما را در جهت يابی بيان کنند .

رفتار ورودی                                                                5 دقيقه

معلم با روی خوش در حاليکه قطب نمايی در دست دارد وارد کلاس می شود و آن  را زمين می گذارد و شروع به حضور و غياب می کند .

ارزشيابی تشخيصی ( تجارب يادگيری )                        15 دقيقه

1 – آيا دانش آموزان اساس کار قطب نما را می دانند ؟

2 – آيا دانش آموزان نحوه ی استفاده از قطب نما را قبلا آموخته اند ؟

3 – با کانی مانيتيت و مغناطيس ديرين آشنا يی دارند ؟

4 – با نحوه ی تشکيل جريان کنوکسيونی آشنایی دارند ؟

5 – تفاوت قطبين جغرافيائی را با قطبين مغناطيسی می دانند ؟

معلم قطب نما را بر می دارد و رو به دانش آموزان می کند .

 معلم : درون اين قطب نما چه چيزی قرار گرفته است ؟

دانش آموزان : عقربه مغناطيسی شده

م :درست است ولی چرا این عقربه همیشه سمت شمال را نشان می دهد ؟

د : شاید در این مسئله نیروی مغناطیسی زمین دخالت دارد .

م : درست است عقربه مغناطیسی همیشه در جهت میدان مغناطیسی زمین یا بهتر بگوییم موازی جریان مغناطیسی زمین قرار می گیرد .

گروههای تدریس و مدل کلاس

گروه متوسط 30 نفر ( کل کلاس ) و تشکیل گروه های 5 نفره

 الگو ه های تدریس: آزمایشی – پرسش و پاسخ – سخنرانی

تعیین منابع ( نیروی انسانی ، وسایل و فضای آموزشی ):

-         معلم و آزمایشهای دانش آموزان در گروه

-         سیم پیچ ، میله آهنی ، دو عدد باطری سه ولتی ، سوزن ته گرد ، نخ ، چراغ الکلی ، دستگاه دیناموی ساده ، بوبین ، پوستر بزرگ شکل کتاب و در صورت امکان فیلم مغناطیس دیرین

 

 

 

کلاس درس

راهبردهای یادگیری – یاددهی با عنایت به نگرش فراشناختی:

1-     از گروه اول خواسته می شود تا با وسایلی که در اختیار دارند دو آهنربا بسازند.

2-      از گروه دوم خواسته می شود تا به کمک قطب نما شمال و جنوب مغناطیسی زمین را تعیین کنند .

3-     از گروه سوم خواسته می شود تا به وسط آهنربای میله ای شکل نخی ببندند و آنرا بی حرکت آویزان کنند تا علت آنرا شرح دهند .

4-     از گروه چهارم خواسته می شود آهنربای میله ای را به چند سوزن نزدیک کرده و سپس آنرا گرم کنند و علت تغییرات را شرح دهند .

5-     از گروه پنجم خواسته می شود با چرخاندن دسته دیناموی ساده تغییرات حاصله و علت روشن شدن چراغ را توضیح دهند.

6-     از گروه ششم خواسته می شود دستگاه بوبین را به برق وصل کنند و علت تغییرات را شرح دهند .

                                                                           زمان 5 دقیقه

7 – از گروهها خواسته می شود هر گروه نتایج و توضیحات خود را برای بقیه شرح دهند .

                                                                              زمان 15 دقیقه

8 – معلم در مورد دیناموی خود القاء در هسته زمین ، عدم ثبات مغناطیس زمین ، نحوه تشکیل و علت آن توضیحاتی می دهد .

9 – شکلهای مربوط به کتاب توضیح داده می شود .

10 – دانش آموزان سوالاتی در ذهنشان در مورد این پدیده شکل می گیرد .

                                                                            زمان 15 دقیقه

ارزشیابی پایانی

 سوالات تایپ و تکثیر شده در اختیار گروهها قرار می گیرد :

1 – با توجه به نوارهای تیره و روشن کانی مانیتیت جهت شمال و جنوب مغناطیس زمین را مشخص کنید.

2 – آشفتگی در جریان کنوکسیونی در میدان مغناطیسی زمین چه تاثیری دارد؟

3 – اصطلاحات وارونگی مغناطیسی ، پدیده دیناموی خود القاء را شرح دهید .

                                                                             زمان 5 دقیقه

تکلیف

سوالاتی تایپ و تکثیر شده د ر اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا در منزل به آنها پاسخ داده و برای جلسه بعد به کلاس ارائه دهند .

1 – د رطول عمر 165 میلیون ساله بستر اقیانوس اطلس چند وارونگی مغناطیسی در سنگ ها ثبت شده است ؟

2 - ..........

3 - .........

 

موضوع تحقیق  

1 – وارونگی مغناطیسی در رشد و تکثیر گیاهان و جانوران چه تاثیری دارد ؟

2 – وارونگی مغناطیسی بر ماگنتوسفر چه تاثیری دارد ؟

باسمه تعالی

سازمان آموزش و پرورش استان مازندران

گروه آموزشی زمین شناسی

برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی گروه زمین شناسی

ماه

شرح فعالیتها

 

مهر

1 – تنظیم برنامه عملیاتی و تدوین تقویم اجرایی ، 2 – بودجه بندی سالیانه زمین شناسی و علوم زمین ،3 – تهیه طرح درس و هماهنگی با دبیرخانه جهت اجرای برنامه عملیاتی ، 4- طراحی سوالات برای مسابقات علمی   و  5- فراخوان مقالات و گزارش عکس و نمونه

 

آبان

1 – گردهمایی اعضاء گروههای آموزشی در تاریخ 8 و 9 آبان در تربیت معلم دکتر شریعتی ساری ، 2 - بررسی وضعیت دبیران زمین شناسی استان ، 3 – دریافت مقالات از شهرستان و مناطق ، بررسی مقالات و ارسال مقالات برتر به دبیرخانه ، 4 – تجزیه و تحلیل سوالات امتحانی خرداد 85 و کنکور سراسری و 5 – بازدید از مدارس دودانگه 20 / 8 / 85 و تنظیم گزارش بازدید

 

آذر

1 – تشکیل کمیته تخصصی زمین شناسی  ، 2 – بررسی روشهای جدید تدریس جهت اثر بخشی در آموزش زمین شناسی ، 3- بررسی محتوای کتب درسی ارسالی از شهرستان و مناطق و 4 – تهیه نمونه سوالات از کتب زمین شناسی و ارسال آن به مدارس

 

دی

1 – نظارت بر روند اجرای امتحانات و بازبینی اوراق امتحانی ، 2 – فراخوان یک نسخه از سوالات امتحانی ترم اول از شهرستان و مناطق ،3 – تقاضای دوره ضمن خدمت برای آموزش مباحث زمین شناسی برای دبیران این رشته ، 4- همایش زمین شناسی دبیران استان در صورت موافقت کارشناسی تکنولوژی و 5 – بازدید از مدارس گلوگاه در مورخه 30 / 10 / 85

 

 

بهمن

1 – تنظیم و ارائه فعالیتهای گروه  درسی به واحد تکنولوژی و گروههای آموزش متوسطه ،          2 – دریافت سوالات امتحانی شهرستان و مناطق و بررسی سوالات ترم اول ، 3 – جمع بندی نهایی نقد و بررسی های دریافتی و ارسال آن به دبیرخانه راهبری زمین شناسی و دفتر تالیف کتب درسی و 4 – جمع بندی و تنظیم عکسها و نمونه های دریافتی از شهرستان و مناطق و ارسال به دبیرخانه راهبری

 

اسفند

1 – انتخاب سوالات برتر ترم اول و ارسال آن به شهرستان و مناطق ، 2 – بازدید از مدارس بلده در مورخه 12 / 12 85 و تهیه گزارش بازدید و 3 – جمع آوری و تنظیم مقالات دریافتی و ارسال مقالات بهتر به دبیر خانه راهبری زمین شناسی

فروردین

1 – بررسی گردشهای علمی زمین شناسی توسط معلمین و دانش آموزان استان  و2 – تهیه نمونه سوالات جامع نوبت دوم

 

اردیبهشت

تقاضای خرید کتب جدیدالتالیف کتب زمین شناسی از نمایشگاه بین المللی ، 2 – بازدید از مدارس کلاردشت8 / 2 /86 و تهیه گزارش بازدید و 3 – تبادل نظر د رخصوص چگونگی آماده سازی دانش آموزان برای امتحان نهایی خرداد و کنکور سراسری

 

 

خرداد

1 – نظارت بر حسن اجرای امتحانات و بازبینی اوراق امتحانی ، 2 – گزارش فعالیتهای گروه زمین شناسی در نیمسال دوم به واحد تکنولوژی و گروههای آموزشی ،3 – ارزشیابی از فعالیتهای گروههای درسی مستقر در شهرستان و مناطق براساس مصوبه همایش تربیت معلم دکتر شریعتی ساری آبان 85    ، 4 – ارسال فعالیتها و اقدامات گروه زمین شناسی به دبیرخانه مستقر در سازمان  آ . پ چهارمحال و بختیاری ، شهر کرد ( گزارش عملکرد سالیانه)

 

                                                                         گروه درسی زمین شناسی سال 86 -85